Sunday, February 13, 2011

Sharing for today - Bisness apa yang okay ye?


Salam kejayaan semua,

saya mendapat macam2 feedback on previous post on SIMCARD TUNETALK TONEEXCEL,
jom kita tengok apa apa yang saya tulis di SINI

okay,
hari Khamis, 10 Feb 2011 yg lalu, saya bertemu En Mazelan Abas,
beliau top in bisness, kelakar juga, sebab actually saya xkenal dia langsung,
saya just nak dapatkan maklumat lanjut in SIMCARD TUNETALK TONEEXCEL, xkesah la dia tu siapa, asalkan saya nak kan info pasal SIMCARD TUNETALK TONEEXCEL,

yelah, demi customer dan agen saya, saya perlu pastikan produk saya ni betul2 boleh dipercayai dan bawa kebaikan pada semua orang. anda pun nak macam tu kan? =)

okay, bila saya jumpa dia, orang nya biasa, sangat humble, xde pula penampilan dia bagai nak rak, mahal bagai nak gila.. orangnya sangat biasa (masa tu baru saya tau, income dia sebulan berpuluh ribu kot, ni orang lain yang datang berjumpa dengan dia yang cakap, member lama dia la tu). and yet dia sangat humble, dia yang lapkan meja makan kami yang ada air. terkejut saya dibuat nya =)

saya memperkenalkan diri.. dan mendengar apa yang dia ingin katakan..

ni antara sejarah awal TuneTalk ToneExcel:

  1. Pada hari Khamis 5/8/2010 yang lalu saya menghadirkan diri di pelancaran TuneTalk-ToneExcel yang diadakan di Hotel Sunway, Petaling Jaya. Beberapa orang Tan Sri, Dato'-Dato' dan wakil dari TuneTalk sendiri, termasuk live telecast dengan CEO TuneTalk Jason Lo yang ketika itu berada di US.
  2. Dari pengamatan saya penggerak Tunetalk-ToneExcel ini 50% Chinese, 25% Indian dan 25% Malay. Itu hanya berdasarkan pengamatan saya sahaja, dan mungkin ia betul dan mungkin ia tersilap. Dah menjadi kebiasaan kaum cina merupakan golongan yang pakar menghidu pengluang perniagaan, dan itu kita tidak boleh nafikan kelebihan mereka.
  3. Tunetalk di lancarkan pada bulan August 2009,
  4. http://www.horlic.com/latest-prepaid-plan-tune-talk-launch-on-august-19/
  5. ToneExcel mengambil bahagian untuk menyebarkan Tunetalk secara referal program pada bulan April 2010. Semenjak dari tarikh tersebut sehingga hari ini, ToneExcel dapat menjual lebih kurang 30,000 SIMkad yang mempunyai referal program.
  6. Sudah terdapat 15 buah kedai di shoplot2 dan shopping komplet yang dibuka oleh para peniaga sendirian khas untuk menjual prepaid tunetalk-toneexcel seluruh Malaysia ketika ini. Tak tahu kenapa mereka sanggup keluar duit sendiri untuk buka booth.
  7. Saya terkejut, kalau dalam masa sebegitu singkat mereka boleh menjual sebanyak itu, saya berani katakan dalam tempoh 2 tahun, TuneTalk akan menguasai pasaran prepaid di negara kita dan akan meninggalkan jauh Maxis, Celcom, Digi, dan sewaktu dengannya. Just mark my word.
  8. Saya baru menyertai Tunetalk-ToneExcel ini lebih kurang tiga minggu yang lepas, (artikel ini ditulis pada 7.8.2010) dan dalam tempoh tersebut saya telah dapat menjual lebih kurang 400 SIMKad  TuneTalk.
  9. Program mereka mudah, jual simkad pada orang lain, dan sekiranyanya orang tersebut top-up kita akan mendapat komisyen. Mereka boleh top-up dimana-mana sekali pun, bukan dengan kita, di 7Eleven, stesyen minyak, kedai2 top-up. Jika seumur hidup mereka menggunakan simkad tersebut, maka seumur hiduplah kita akan mendapat komisyen. Komisyen pulak sehigga 3 level. Banyak tu. 

Antara point yang berjaya saya catatkan disini (ni apa yang dikatakan oleh beliau) yang buat saya membuka minda saya ialah:
  1. Saya teringat ketika seorang sahabat saya (Abang Ishak) datang memperkenalkan satu peluang perniagaan kepada saya, saya masa tu tak tahu dan tak mahu tahu produk apa yang ingin ditawarkan kepada saya, sebabnya termasuk dia, sudah terlalu ramai orang yang menawarkan perniagaan itu dan ini, ada yang masukkan dan bayarkan secara senyap, pun ada macam tu. Ada yang maintainkan saya dalam program perniagaan mereka tanpa saya ketahui, sebab itu tiap2 bulan ada sahaja barangan  yang datang ke rumah saya. Secara ringkas disini saya petik perbualan dia dengan saya:
  • Saya tanya dia, bisnes ni berapa nak start bang?
  • Dia jawab RM70 je.
  • Saya tanya dia, berapa nak kena maintain bang?
  • Dia jawab RM40 je.
  • Saya tanya soalan terakhir dan cepu emas, "Bang, katalah di takdirkan abang tak dapat downline dalam bisnes ni seumur hidup, abang rasa beban tak untuk maintain setiap bulan?
  • Dia jawab " Nak beban apa Lan, ini produk prepaid untuk hp, buat panggilan talipon, kalau tak pun memang saya duk bayaq tiap2 bulan duit handphone, lebih seratuih setiap bulan, apa nak rasa beban kalau maintain RM40 !!"
  • Oh! Ya ka? Nak top up kat mana, downline nak top-up dengan saya ka? (Soalan tambahan)
  • Dia jawab " Topup pi la kat mana pun, semua kedai la ni ada jual top-up Tunetalk"
  1. Itulah kali pertama saya dengar tunetalk, rupanya Tony Fernedes punya idea, memang kepala hotak dia ligat macam gasing. Memang saya selute dia punya perancangan dalam busines. Tengok saje la bagaimana dia conquer pasaran penerbangan, pergi LCCT penuh sesak orang macam kat pudu raya, pi KLIA, selak-selak counter baru jumpa orang. Tengok macamana dia manage TuneHotel, tak pernah ada kosong, baik nasib mereka tak buat banyak hotel di seluruh Malaysia ni, kalau tidak, tergugat hotel2 yang lain. Sekarang Tunetalk is coming, Others!! better watch out.
  2. Singkatkan cerita saya suruh Abang Ishak ambil form dan waktu tu juga saya beli simkad tunetalk dan register sebagai ahli. Done, now i am here.
Komen En Mazelan tentang bisness: 
  1. Saya telah menyertai banyak program bisnes online ini dan kebanyakkannya di masukkan oleh orang lain, tapi saya tak gerakkan sahaja. Sebab saya tak berminat. Apa yang menyebabkan saya tidak berminat.
  • 1. Maintain yang tinggi dan ini akan menyusahkan downline kita jika mereka tidak dapat mengembangkan perniagaan mereka. Mereka nak buat bisnes ni supaya mereka dapat kurangkan beban kewangan mereka, tapi jika kena maintain tetapi tak dapat hasil, ini bukan kurangkan beban, tapi tambahkan beban mereka dan itu saya tak sanggup sama sekali.
  • 2. Ramai yang mengadu buat itu tak jadi, buat ini tak jadi, duit makin habis, maintain dah tak larat, masalahnya mereka tak tahu mencari perniagaan yang sesuai, dan kali ini saya bantu carikan bisnes yang sesuai.

  1. Tapi ada yang kata, kan En Mazelan dah buat bisnes GDI, saya kata GDI bukan bisnes, GDI adalah webhosting tempat saya melancarkan website saya. Autoresponder bukan bisnes, tapi ia tempat untuk saya mengumpulkan subscribers. SWOM bukan busines, tapi dia merupakan tempat untuk saya buat promosi besar2an. TuneTalk adalah busines dan inilah busines yang saya cadangkan kepada anda untuk melakukannya.
Ini pula tentang Bisness yang lain yang En Mazelan ceritakan: 
  1. Minggu lepas ada seorang sahabat dari Johor, datang berjumpa saya untuk memperkenalkan bisnes supplimentary food, dia terangkan itu dan ini, termasuk marketing plan yang dia cakap terbaik didunia. Saya terus berapa nak join? Lebih kurang RM600, tapi En Mazelan jangan risau, kami akan bayarkan. Saya tanya lagi maintain berapa? Dia jawab RM400++.  En. Mazelan jangan risau itu pun kami bayarkan.
  • Saya kata terima kasih kerana nak tolong bayarkan. Saya nak tanya secara jujurlah sekiranya tuan ditakdirkan tak dapat downline sampai bila2, tuan nak  teruskan juga tak? (Dia diam seketika)
  • Dia jawab secara jujur "Tak".
  • Saya cakap "Kenapa abang datang jauh2 nak jumpa saya?"
  • Dia jawab "Pasal saya anggap En Mazelan sebagai guru bisnes online saya, saya banyak belajar di video2 en Mazelan".
  • Saya kata " Oklah, saya cadangkan tuan tinggalkan bisnes tu, dan buat tunetalk"
  • Dia terus kata " Tak boleh la tuan, saya dah labur dekat RM5000 lebih untuk buat benda alah ni"
  • Saya kata "OK, lain kali jangan panggil saya guru, dan nanti takut melawan tok guru, ketulah nanti"
  • Saya kata lagi "Tadi tuan kata, kalau tuan tak dapat downline tuan tak mahu buat bisnes ni, maksudnya tuan tak mahu tanggung beban maintain tiap2 bulan, sekarang tuan datang dari jauh semata-mata nak cari orang yang nak tanggung beban tuan, dan jawapannya saya tak mahu tanggung beban tuan".
  • Dia dan kawan2 dia dari Johor diam tak kata apa. Tapi sesetengahnya angguk kepala.
  • Saya kata padanya, saya suruh tuan masuk bisnes ni sebabnya, resikonya kecil, kalau tuan tak dapat downline pun tuan tak akan terasa bebannya, dan ia boleh menjana pendapatan lumayan jika tuan berusaha seperti yang tuan tunjukkan sekarang. Dan kalau tuan perasan saya suruh ni sebab saya tak mahu tuan datang dari jauh dan tak dapat hasil yang setimpal dengan usaha tuan.
  • Saya suruh tuan join yang ini untuk kebaikkan tuan, bukan untuk saya cari downline. Tuan join ke tak join ke bawah saya sudah ada beratus orang yang join dalam masa dua minggu sahaja. kalau tak percaya tuan balik dan join tunetalk bawah orang lain, dan datang minta bantuan dengan saya, PASTI saya tolong kalau saya mampu.
Nasihat En Mazelan pada semua orang: 
  1. Yang sudah burn RM5000+ lupakan, itu nasihat saya, mungkin betul mungkin salah, tepuk dada tanya Tuhan, istikhorah lagi baik.


Komen eLqirani:

Alhamdullillah, saya berada di landasan yang saya selesa..
yang mana, saya tambah produk baru dan saya mahu rakan2 semua menyertai nya,
bukan kerana nak kan income dari orang bawah, dan anda goyang kaki
tetapi kerana kelebihan2 lain:
insurance dan boleh claim flight,,
komisyen tu sebagai salah satu platform anda untuk bergerak maju di masa hadapan..

akhirkata:


Salam Kejayaan dari eLQirani-Reload



    No comments:

    LinkWithin

    Related Posts with Thumbnails